Drömbilden av den perfekta julaftonen

Lucka 14

I Dagens lucka i Johanna Kajsons julkalender "Det perfekta livet" är rubriken "Drömbilden av den perfekta julaftonen". 

Kan det bli perfekt? Ja kanske. Måste det vara perfekt? Nja, nej. Det kan bli bra ändå. 

Jag har lärt mig att sänka kraven och förväntningarna. Jag har en tendens att dra iväg i tankarna istället för att njuta av stunden. 

(null)

För mig blir det nog perfekt numera om min dotter är glad och lycklig. Om jag ser i hennes ögon att det är bra då är det perfekt. 
Utöver det är det perfekt om man lyckas äta lagom mycket, se på Kalle och mysa, vara tillsammans utan stress och press. 

Men om jag får sväva iväg för den perfekta perfekta julaftonen så skulle det främst vara snö på marken, vitt, tungt av snö på träden, vitaste vita landskapet. Det ska vara granar och blommor som pryder hem och med tända ljus i varje vrå. Det ska dofta gran, hyacint, stearin, glögg och kanel. Alla är friska och glada, avslappnade och rosiga. 

Sen kan jag inte låta bli att tänka på alla som inte får en perfekt jul. Hemsk tanke, alla som tar till alkohol, alla som är ensamma, alla rädda barn, alla som inte har ett hem. 

Det är hemskt och svårt att ta in. 

Hur ser din perfekta julafton ut? 

Kram Mikaela 

*Detta är en del i Kajsons julkalender som är en bloggjulkalender med olika tema varje dag – vill du också vara med så kan du läsa mer här.







Allmänt, Familj, Livet | |
Upp